Iskolai szociális munka
Prevenció - korrekció, közösségi szociális munka, szociális csoportmunka, szabadidő szervezés, pályaorientáció és megannyi más szakmai kihívás
A 2018/19 tanévben régi/új szolgáltatásként indul el az országban az iskolai szociális munka. Meggyőződésem, hogy rendkívül nagy mennyiségű feladat hárul majd az iskolákban dolgozó szociális szakemberekre. Főleg és elsősorban akkut problémák. De talán egyszer, majd minden iskolai szociális munkás túljut a tűzoltásokon és lesz ideje a prevenciós - korrekciós, közösségi, csoportos, pályaorientációs és egyéb programokra is. Netán éppen ellenkezőleg: Megfordítja a folyamatot és ezekkel kezdi. Nos, ehhez szeretnék hozzájárulni néhány, (10 db.) tavalyi blogbejegyzéssel, terveim szerint egy tíz részes sorozattal. A bejegyzésekben csak az iskolára (középiskolára, kollégiumra) koncentrálok. Az óvodai szociális szolgáltatások külön sorozatot igényelnek. Ez itt most az iskolai szociális munkával, az iskolás korosztállyal kapcsolatos bejegyzések összegzése.
A sorozatot két szakmai Facebook csoportban tettem közzé. Hetente 4-5 alkalommal, azért, hogy még a szeptemberi kezdés előtt ötletet, inspirációt, motivációt, illetve nagyon is konkrét leírást, módszertant osszak meg a szakma képviselői között. 2018. 07. 22 - n volt az első bejegyzésem a "Mentális kihívás napja" cíművel. Úgy okoskodtam, számoltam, hogy ha naponta - kétnaponta osztok meg egy - egy bejegyzést, akkor még augusztusban végzek, és lesz idő a kollégáknak, legalább egy team erejéig foglalkozni a programokkal, barátkozni valamelyik bevezetésével, alkalmazásával.
Ezzel az összegzéssel az a célom, hogy egy helyen, sorban elérhetőek legyenek az írások. Időrendben megyek, ahogy a megosztások kerültek sorra. A szakmai csoportokban mindegyikhez, külön - külön írtam némi tartalmi összegzést is, egyfajta ajánlást. Itt, most ezt leszűkítettem pár mondatra, hiszen a tartalom a lényeg, nem az ajánlás. :)
1.
Az első bejegyzés egyfajta - reményeim szerint bőséges - szolgáltatási palettát kínál szociális csoportmunkához, közösségi szociális munkához. Hangsúlyozom, hogy minden egyes leírt program megvalósult valamilyen formában, mind kipróbált és működőképes, sikeres esemény volt.
Íme:
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/08/02/a_mentalis_kihivas_napja_challenge_day
2.
Ezzel a bejegyzésemmel igyekeztem a prevenciós programok sokaságából egy teljesen egyedi projektet bemutatni. Részletes módszertannal, sok - sok leírással és segédanyaggal ellátott komplex programról van szó!
Itt találhatjátok:
3.
Akárcsak a 2 - es pontnál, itt is elmondható, leírható ugyanaz, ráadásul az előző folytatásaként is fel fogható: "Ezzel a bejegyzésemmel igyekeztem a prevenciós programok sokaságából egy teljesen egyedi projektet bemutatni. Részletes módszertannal, sok - sok leírással és segédanyaggal ellátott komplex programról van szó!"
Íme:
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/06/21/ciklus_show_es_titkos_kuldetes
4.
A negyedik bejegyzés - folytatva a prevenciós sorozatot - a XXI. Századdal érkezett problémákra igyekszik választ adni. Szerintem igazán figyelemre méltó és kreatív módszerekkel. Csak ajánlani tudom.
Ajánlom is, :) tessék:
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/07/17/mediapedagogia_mindenkinek
5.
Ennek a bejegyzésnek, már a címe is beszédes. Nem is kell ragozni tovább az iskolai szociális munkával foglalkozó szakembereknek. Elolvasni viszont ajánlott! :)
Íme:
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/06/11/programok_iskolaknak_iskolaba_nem_csak_iskolasoknak
6.
A cím itt is beszédes igyekszik lenni. A program nemkülönben kiváló és alkalmazható. Hát, akkor ismerjük meg.
Erről a projektről van szó:
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/06/12/bekes_iskolak_igen
7.
Ez a program talán még több figyelmet, nyitottságot kíván, mint az eddigiek. De ez még hagyján. Fontos némi BÁTORSÁG is az alkalmazásához, illetve a megvalósítók meghívásához. Érzékeny téma, több szempontú megközelítés, őszinte, nyílt kommunikáció és rendhagyó módszerek. Fontos, hogy szánjunk rá időt!
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/07/06/mit_gondolsz_a_vilagrol_es_mit_teszel_erte
8.
A korai iskolaelhagyás nem csak az éppen most tanuló korosztálynál aktuális, hanem a szüleiket is érintette anno. Iskolai szociális munkásként egyszerre célcsoportunk az iskolákba járó gyerekek és a szüleik! Különösen, ha ez utóbbiaknál alacsony az iskolai végzettség. És a potenciális (leendő) iskolaelhagyókat nem is említem. Fogalmak: megelőzés, korrekció, felzárkózás, felzárkóztatás, lifelong learning. :)
Tessék:
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/06/19/lifelong_learning_kicsit_maskepp
9.
Egy példa a közösségi munkára. Számomra azért is volt fontos a megosztása, mert bár a korábbi programok némelyikében is részt vettem, ennek teljes mértékben a részese lehettem. Így "első kézből" tudom megosztani a tapasztalataimat.
Íme:
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/09/04/golt_loj_ne_magad
10.
Ezt a szervezetet és annak vezetőjét mindenki ismeri, de legalábbis hallott róla. Sőt, mindenki ismerni, tudni véli, mit is csinálnak ott, a "működési területükön". Véleményem szerint azért nem árt, ha alaposan és mélyrehatóan, részleteiben elkezdjük a tanulást! Tőlük! Mert tanulni, azt aztán lehet tőlük! Iskolai szociális munkásként mind esetmunkát, mind csoportmunkát, mind közösségi munkát. De itt nem állunk meg, mert akad itt még interprofesszionális szociális munka, és egyéni fejlesztés témakör is.
Jó tanulást kívánok mindannyiunknak! Innen lehet:
https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/06/27/3_in_1_es_meg_tobb_is
Hát ennyi.
Most még augusztus van, de két pillanat és itt a szeptember. Új szolgáltatás,
megannyi kihívás. Mindenkinek: ügyfeleknek, célcsoportoknak, szakembereknek, eredményes "óvodai - iskolai szociális szolgáltatást" kívánok!